søndag 20. april 2014

Scilla


En favoritt i hagen nå på våren er den blå scillaen, eller russeblåstjerne som den nok heter offisielt. Det gyldige vitenskapelige navnet er Othocallis siberica hvis man skal tro Wikipedia,- og det skal man (Wikipediartikkel om russeblåstjerne).

Jeg satte noen scillaløker i et blivende staudebed for mer enn tjue år sia, og nå er det fullt av dem  i staudebedet, og de dukker også opp rundt omkring ellers i hagen. De sprer seg nemlig  både med sideløker og ikke minst med frø som fraktes avgårde av maur. Scilla i staudebedet er vel egentlig ingen god idé, og jeg har såvidt startet på et lite prosjekt med å flytte dem ut til et høvelig område i plena. Forbildet for dette er ei "vårløkplen" jeg så i en park i København  ei påske for mange år sia, -jeg tror parken heter Fredriksberg.

Her er det nok mye krokus også, men jeg mener bestemt at  det blåe i plenene var scilla.  Wikipedia-artikkelen om russeblåstjerne har også et kjempefint bilde av ei scilla-plen fra en park i Łodz i Polen.









I det samme staudebedet har jeg gjort samme tabben med en lyseblå slektning av den blå scillaen. Jeg er ikke helt sikker på navnet, men tror det skal være Puschkinia scilloides ( var. Libanotica?). Denne sprer seg enda villigere med frø og bør vel innlemmes i prosjekt ut til plena.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar